تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟
نوشته شده توسط : ساحل

تفاوت بین بازاریابی و فروش
همانطور که می دانید بخش بازاریابی و دسته فروش دو رکن اصلی کمپانی ها هستند که نقش بسزایی در موفقیت و شکست آنها برعهده دارند. اما مسئله ای که گاهی در محل پیشه و حتی در پیرامون آکادمیک نیز با آن مواجه هستیم این است که وظایف تقسیم بازاریابی و فروش باهم اشتباه گرفته می شوند و این چشمداشت ایجاد می شود که کارشناسان بازاریابی و فروش به جای پشتیبانی از هم، وظایف یکدیگر را پوشش دهند.
در این مقاله قصد داریم به طور ساده تفاوتهای “بازاریابی و فروش” را بیان کنیم. در اینجا بازاریابی دربرگیرنده بازاریابی دیجیتال و هر گونه سایر از بازاریابی می شود.

پس از مطالعه این نوشتار انتظار می رود با وظایف و عملکرد متفاوت این دو تقسیم آشنا شویم و بتوانیم وظایف آنها را از هم تفکیک کنیم.

آگاهی از تفاوت میان بازاریابی و فروش مسئله ی مهمی است زیرا ترکیب هنرمندانه و ریزبین بازاریابی و فروش برای رشد موفقیت آمیز یک کسب و کار امری حیاتی است. در واقع بازاریابی پروسه سامانه مند برنامه ریزی، اجرا و مهار کار و جنبش هایی در سوداگری است که خریداران و فروشندگان را به هم پیوند می دهد و فروش تراکنش میانی دو شخص است در جایی که خریدار، کالا یا خدماتی (ملموس یا غیرملموس) را در قبال تبادل پول، اخذ می کند.

تعیین طیف گستره کار و جنبش های فروشِ خدمات و کالا، ارتباط با مشتری، پیش بینی نیازهای آینده و داشتن استراتژی برای مواجهه با آن دربایستن در روابط طولانی مدت، روش و نقطه نظر بازاریابی است اما مطابقت دادن نیازهای مشتری با محصولات حال حاضر شرکت، روش بخش فروش است. فلذا افق بازاریابی وسیعتر از افق قبل روی فروش است.

به بیان ساده تر فروش فرآیندی اختصار مدت و مشتری محور است درحالیکه بازاریابی فرآیندی بلند مدت ومحصول محور می باشد. فروش در پی اجابت دربایستن های شرکت و بازاریابی به دنبال برآوردن نیاز مشتری است.

تمرکز در بازاریابی بر کلیت پهنه ترویج و پیشبرد، سلسله تامین، بها محصولات و خدمات، ایجاد مایحتاج و خواسته های مشتریان بوسیله کالا و خدماتی است که سازمان ارائه می دهد، ولی تمرکز اصلی بخش فروش برآورده کردن میزان فروش هدفگذاری شده است.
همانطور که اشاره شد بها گذاری به عهده یکتا بازاریابی است در حالیکه توجیه آن برای مشتریان بدست تیم فروش اتمام می پذیرد.
آنالیز بازار، کانالهای توزیع، خدمات و کالاهای رقابتی، استراتژی های بها گذاری، تعقیب فرآیند فروش، میزان سهم از بازار و بودجه بندی جزو فرآیند بازاریابی است.

تحقیقات بازار، تبلیغات، روابط عمومی، خدمات و رضایت مشتریان پهنه فعالیت بازاریابی است اما این پهنه در فروش به ترغیب کردن مشتری برای خرید کالاهای تولید شده برای به برآورده ساختن نیازهایش محدود می گردد. معمولا بازاریابی، پاسخ سوال چگونه می توانیم به مشتری برسیم و پیوستگی طولانی با وی استوار کنیم را بیان می دارد اما فروش، منظور نهایی بازاریابی است.

differences between marketing and salesساخت هویت برند که با پاسخ دادن مایحتاج مرتبط است از وظایف مهم بازاریابی به آمار می رود اما فروش ارتباطی بر هویت برند، روابط بلندمدت و مکرر ندارد. فروش استراتژی دید نیازها به طریق هایی فرصت طلبانه و شخصی است که بوسیله تعاملات انسانی توسط می آید پس به ذکر ساده فروش دید احتیاج در زمان صحیح است، درحالیکه هدف پایانی بازایابی ایجاد علاقه به محصول و خلق مشتریان خفته است.

در ک تفاوت میانی بازاریابی و فروش مهم است زیرا ترکیب هنرمندانه و ریزبین بازاریابی و فروش برای رشد موفقیت آمیز یک کسب و کار حیاتی است.

فرق بین بازاریابی و فروش در ایران

فعالیت های بازاریابی شامل تحقیقات مصرف کنند برای مشخص تشکیل نیازهای مشتریان، توسعه محصول به معنی طراحی و ابداع محصولات که نیازهای حال آماده و آینده را پوشش دهند، تبلیغ محصولات برای افزایش هشدار و ساخت برند، قیمت گذاری محصولات و خدمات برای به بیشینه رساندن درآمد می باشد.

از سوی دیگر تکاپو های فروش بر تبدیل مشتریان خفته به مشتریان بالفعل تمرکز دارد. در راستی تیم فروش اغلب به طور سر راست درگیر تعامل با مشتریان احتمالی برای ترغیب آنها به خرید محصولات می گردد. وانگهی بازاریابی رغبت به تمرکز به عمده مخاطبان (یا هر موضوعی در اینباره) دارد در حالیکه فروش علاقمند به تمرکز بر بستگی شخصی و یا در گروه های حقیر با مشتریان احتمالی دارد. به همین انگیزه است که معمولا فرآیند فروش را یک فرآیند یک به یک و بازاریابی را فرآیند یک به کل تعریف می کنند.





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: